Spring naar content

GoldenSports: beweeginterventie voor ouderen 

Op ruim 60 locaties in Nederland nemen wekelijks meer dan 2.000 ouderen deel aan GoldenSports. In deze erkende interventie bewegen 65-plussers samen, leren buurtgenoten elkaar kennen en blijven ze daarbij fysiek en mentaal fit. In 2021 en 2022 is een pilot GoldenSports voor 75-plussers uitgevoerd. In 2022 deed Mulier Instituut voor de derde keer een onderzoek onder de nieuw gestarte locaties. In dit artikel vind je de nieuwste resultaten van de sport- en beweeginterventie GoldenSports

Wat is GoldenSports?

GoldenSports is een interventie met wekelijkse trainingen in de buitenlucht onder leiding van een professionele trainer. Vaste onderdelen zijn bijvoorbeeld kracht, balans, coördinatie, lenigheid en uithoudingsvermogen. De prijs per training is laag en vaak krijgen deelnemers met een minimuminkomen korting. Iedereen kan meedoen aan deze laagdrempelige beweegactiviteit.

Erkende sport- en beweeginterventie

De sport- en beweeginterventie GoldenSports is als goed onderbouwde interventie opgenomen in de landelijke database sport- en beweeginterventies van Kenniscentrum Sport & Bewegen en in de databank sociale interventies van Movisie. GoldenSports is een kant-en-klaarconcept dat gebruikt kan worden door uitvoerders. Uitvoerders kunnen bijvoorbeeld buurtsportcoaches, fysiotherapeuten, welzijnsorganisaties of andere organisaties en professionals in de wijk zijn.

Het Nationaal Ouderenfonds helpt uitvoerders bij het opstarten van een nieuwe locatie met advies, het zoeken naar een geschikte trainer, training en communicatiemiddelen. Elk jaar wordt een impactmeting gedaan bij de bestaande locaties.

Rol van vrijwilligers

Vrijwilligers zijn een onmisbare schakel bij het verbinden van deelnemers. Zij ontvangen de deelnemers, innen entreegelden, schrijven nieuwe deelnemers in, begeleiden soms de training en bevorderen het onderlinge contact. Zij monitoren aan- en afwezigen en vervullen een belangrijke rol bij het contact houden met tijdelijk afwezige deelnemers. De vrijwilligers en de deelnemers zelf zetten zich in voor de voortgang en de werving van nieuwe leden. 

Betrek deelnemers bij werving

Het is belangrijk om vanaf het begin de doelgroep te betrekken bij de opzet en werving van deelnemers. Dit gebeurt in eerste instantie via ouderenbonden en andere lokale organisaties met senioren in hun achterban en lokale partners in de eerstelijnszorg (bijvoorbeeld huisarts, fysiotherapeut).

Sociale en fysieke impact

Voor gezond oud worden zijn twee zaken belangrijk: sociale contacten en fysieke fitheid. Het Nationaal Ouderenfonds onderzoekt jaarlijks de impact van GoldenSports op deze twee elementen. Lees hieronder de belangrijkste uitkomsten uit de impactmeting van 2024. 

Uit procesevaluaties onder deelnemers en uitvoerders blijkt dat het concept GoldenSports goed werkt. De deelnemers waarderen GoldenSports met een negen.

  • 87% van de deelnemers doet nieuwe contacten op door GoldenSports;
  • 91% van de deelnemers lukt het beter om wekelijks te sporten omdat ze samen met anderen zijn tijdens GoldenSports;
  • 83% heeft door GoldenSports meer plezier in het bewegen gekregen;
  • 88% voelt zich fitter;
  • 88% ervaart een verbeterde conditie;
  • 72% ervaart een betere coördinatie;
  • 69% heeft meer spierkracht gekregen.

Door GoldenSports:

  • Voel ik mij lekkerder in mijn vel, 93%
  • Is er meer gezelligheid in mijn leven, 82%
  • Heb ik meer het gevoel erbij te horen, 65%
  • Kan ik makkelijker deelnemen aan de maatschappij, 53%
  • Ga ik er meer op uit, 52%
Bekijk deze video waarin deelnemers vertellen wat GoldenSports voor ze betekent.

Ook aan de slag met GoldenSports?

Wil jij als welzijnsorganisatie, fysiotherapeut, sportservicebureau of sport- en beweegprofessional ook starten met GoldenSports of heb je nog aanvullende vragen? Neem dan contact op met Ellen van den Hoogen, projectleider GoldenSports van het Nationaal Ouderenfonds, via e-mail of 06-14283490.