Na deelname aan De Harde Leerschool: ‘Ik heb weer zin om dingen te doen’
Het sociale sportinitiatief De Harde Leerschool zet rugby en coaching in als middel om (jong)volwassenen met een afstand tot de arbeidsmarkt een nieuwe kans te geven om actief en positief deel te nemen aan de maatschappij. In de rapportage Ervaren opbrengsten van twee sociale sportinitiatieven van het Mulier Instituut, uitgevoerd in opdracht van Kenniscentrum Sport & Bewegen, blijkt dat deelnemers van De Harde Leerschool en 2BE verschillende positieve opbrengsten ervaren. In dit artikel blikt Gino terug op zijn deelname aan De Harde Leerschool en vertelt hij wat het hem heeft gebracht.
“Ik woon bij mijn opa, nog lekker thuis. Recentelijk is mijn oma, bij wie ik ook woonde, overleden. Daardoor heb ik een terugslag gekregen in mijn leven waardoor ik uiteindelijk bij De Harde Leerschool terecht ben gekomen. M’n oma was toch wel gewoon een soort van krachtbron voor mij. Toen zij wegviel, verloor ik ook een beetje vertrouwen in mezelf en het vertrouwen in de medemens. Want vaak als het misging, dan kon ik wel naar haar toe. En nu moest ik het in één keer zelf doen, dus dat was wel een klap.”
Wat houdt De Harde Leerschool in?
Met een programma van acht weken (drie dagen per week) wordt bij De Harde Leerschool vooral ingezet op mentale weerbaarheid (zelfinzicht, zelfvertrouwen en zelfredzaamheid) en wederzijds respect. De begeleiding is in handen van een coach en daartoe opgeleide mentoren (vrijwilligers) van een regionale rugbyclub. Deze begeleiders zorgen na afloop voor het nazorgtraject waarbij behoud van betaald werk of terugkeer naar school centraal staat. De Harde Leerschool is actief in verschillende regio’s in Nederland.
Gemotiveerde begeleiders
“Via mijn uitkering ben ik bij De Harde Leerschool terechtgekomen. Het was echt meteen raak. Ik ben meestal wel heel erg sceptisch Ik moet wel eerst echt zelf iets ervaren of zien en dan geloven. Maar omdat zoveel mensen daar gelijk al heel positief waren erover, dacht ik al: nou dan zal het wel. Ik moet wel heel eerlijk zeggen; vooral de motivatie van de begeleiders, dat is iets wat ik niet heel vaak zie bij mensen van projecten of instanties die jou horen te helpen. Ik heb heel vaak al gehad met andere instanties, dat ze zeggen je te willen helpen, maar dan wel blijkt dat ze gewoon maar hun baan doen.”
“Het heeft uiteindelijk echt goed gewerkt bij mij. Ze willen graag dat je er bent. Ze pushen je om er echt te zijn, maar als jij er een dag niet bent, dan is het jouw probleem. En juist omdat het op mezelf aankwam, en ik nu in zo’n positie ben in mijn leven dat ik denk van ‘ik ga er nu gewoon helemaal voor’, juist daarom lukt het zo goed. Juist omdat ik alle vrijheid van de wereld kreeg en juist omdat ze zeiden: ‘Als je op een dag ermee wil kappen, dan moet je dat lekker doen, maar als je het maar wel laat weten’. Ze leggen de verantwoordelijkheid bij jou. Je bent hier wel actief, maar je doet wel alles samen. Alles gezamenlijk en ja je staat er nooit alleen voor, zeg maar. Voor mij persoonlijk was dat heel belangrijk omdat ik dus een beetje vertrouwen in mensen verloren was.”
Weer uit bed
“De Harde Leerschool heeft mij vooral geholpen om weer uit bed te komen. En je gewoon ertoe kunnen zetten om er iets van te maken op een dag. Om gewoon wakker te worden en niet het eerste wat je denkt te zeggen van: ‘Laat maar’. Waar De Harde Leerschool mij denk ik het meest mee heeft geholpen, is het gewoon weer aan de slag gaan. Het klinkt allemaal logisch, maar gewoon het opstaan en uit je bed gaan. Maar dat is toch wel heel lastig. Vooral in sommige situaties is dat nog wel het grootste obstakel dat er soms is, op sommige dagen.”
“Ik heb vooral weer zin gekregen om weer lekker dingen te gaan doen. En dat aan de slag gaan het beste medicijn is. Dat als er iets gebeurt, maakt niet uit wat dan ook, dat er altijd wel een manier is om ermee om te gaan zodat het draagbaar is. Maakt niet uit hoe erg iets is, tuurlijk, sommige dingen die zijn nou eenmaal zo en daar is niks aan te veranderen, maar hoe jij erin staat is altijd te veranderen en die les betekent voor mij heel veel. Ik dacht eerst altijd ‘alles gebeurt bij mij, alles gaat altijd mis, en dit en dat’, en om zo’n les mee te krijgen, dat is toch wel even heel erg een eyeopener. Ik heb niet minder stress, maar ik kan stress beter oplossen. Het is niet stress wegnemen, het is dingen leren, dingen in je hoofd stampen, zodat wanneer je die stress hebt, je ermee om kunt gaan. Zodat de stress draagbaar is en dat het je niet onderuit haalt.”
Nieuw soort denkwijze
“Door De Harde Leerschool heb ik meer zelfvertrouwen gekregen. Omdat je allerlei nieuwe dingen doet en het uiteindelijk lukt, ondanks dat ik soms bang was en dacht dat het echt niet zou gaan lukken. Dat had ik vooral na het driedaags bivakkamp. Dan kom je thuis en dan denk je van: ‘Fuck, dat heb ik toch maar even gedaan’. Dat is een van de vele dingen waar je op terug kan kijken en kan zeggen van: ‘Wauw, dat had ik niet verwacht’. En keer op keer, acht weken lang, kwam ik thuis en dacht: ‘Wow dat had ik niet verwacht, ben trots op mezelf’. En er is een nieuw soort denkwijze in mijn hoofd aangelegd voor een bepaald soort problemen. Gewoon om ermee om te gaan. Dat als je weer een keer wordt neergeslagen, dat niet je instinct het overneemt en je blijft liggen. Nu zit er iets in mijn hoofd dat zegt van: ‘Als ik nu word neergeslagen, kom ik twee keer zo hard terug’.”
“Toen ik hier kwam, kon ik niet zo goed vooruitkijken. Als je mij vroeg: ‘Waar zie je jezelf over vijf jaar?’, dan ging ik lachen. Als mensen dan vroegen van ‘Oké, oké, waar zie je jezelf dan over een jaar?’, dan zei ik: ‘Hopelijk nog in leven’. Klinkt heel fucked-up, maar het is wel de waarheid. Mijn doelen waren in het begin: me weer oké voelen, weer op kunnen staan en weer normaal eten op normale tijden. Want dat deed ik ook niet. Die doelen heb ik nu behaald, raar genoeg. Nu ben ik alweer nieuwe doelen aan het stellen. Ik heb geleerd dat aan de slag gaan het beste medicijn is. Voor mij was De Harde Leerschool echt gewoon: ‘Ga weer aan de slag, jongen’. Dat is denk ik het grootste ding dat ik en iedereen hier heeft geleerd is. Met niks doen kom je niet ver.”
Erkende interventie
De Harde Leerschool is eind 2022 door de erkenningscommissie Sport & Bewegen erkend als interventie, op het niveau Goed Onderbouwd. Erkende interventies zijn uitgewerkt, door professionals beoordeeld en hebben zich in de praktijk bewezen. Lees hier meer over erkende sport- en beweeginterventies en neem een kijkje in de de database.
Nuttige schrijfopdrachten
“Opdrachten die voor mij heel nuttig waren, waren opdrachten dat je dan allemaal een notitieblokje krijgt en dat je dan moet opschrijven over elkaar iets positiefs of iets liefs. Ik was toch een beetje het vertrouwen in de mensen kwijt geraakt. Dus het was wel heel fijn dat we zulke dingen hadden. Dat ik hier gewoon naar de groep ging elke dag waarvan ik gewoon wist: die zijn gewoon echt en ja, we hebben allemaal shit meegemaakt en die gaat niet zomaar weg ineens.”
“Structuur had ik eerst echt helemaal niet. Mijn dag zag er ongeveer meestal uit dat ik om 05:00 uur maar een keer ging slapen en dan rond 13:00 uur wakker werd. Dan ging ik vrijwel de hele dag blowen. Ontbijten en middageten deed ik niet. In de avond at ik dan wel iets, en vaak nog een late night snack. Gewoon de structuur die we hier hebben meegekregen, die we hier hebben aangeleerd zou ik bijna willen zeggen, die neem je gewoon echt heel erg mee in bijna alles in het leven. Want structuur, daar bouw je echt heel erg op en daar draait eigenlijk alles om.”
Rugby brengt focus
“Een nieuwe passie voor sport is aangelegd. Ik dacht eigenlijk in het begin: ‘Rugby, huh? Wat moet ik daar nou mee?’. Maar nu ga ik me aanmelden voor de club hier. Ik kan heel veel dingen erin kwijt heb ik gemerkt. Het brengt me een stukje focus, bezig zijn, lekker sporten. Lichamelijke beweging is iets wat ik ook heel lang miste en ja… dat is natuurlijk gewoon hartstikke goed. Ik denk dat ik dat misschien zonder dit hier ook niet was gaan doen, iets van sport. Rugby is zo’n mooie sport.”
“Ik denk dat ik iedereen hier nog wel ga spreken na het traject. Zeker een paar nieuwe maatjes, goede vrienden, erbij. Ik heb meerdere keren gechilld met die jongens en goede gesprekken gehad buiten deze uren. Dat had ik eigenlijk niet verwacht en daar stond ik ook helemaal niet zo heel erg voor open in het begin, maar het is toch gebeurd. Paar nieuwe vrienden erbij. Sommige dingen zijn nog steeds lastig en niet alles gaat vanzelf, maar zolang er maar stappen gemaakt worden, vind ik het zeker beter dan eerst. En er zijn denk ik echt wel een aantal lessen, een aantal tips, gewoon een aantal mooie dingen die ik sowieso nooit meer ga vergeten van hier. Want die dingen die neem je gewoon echt mee voor altijd denk ik.”
Rapportage: ervaren opbrengsten
Dit portret van Gino komt uit de rapportage Ervaren opbrengsten van twee sociale sportinitiatieven. Hieruit blijkt dat deelnemers aan de sociale sportinitiatieven 2BE en De Harde Leerschool verschillende positieve opbrengsten ervaren, zoals betere sociale vaardigheden, meer zelfvertrouwen, zelfinzicht en omgaan met tegenslagen. Om deze opbrengsten te behalen, zijn onder andere goede begeleiders en een afwisselend programma van belang.
Meer informatie
Meer weten over deze rapportage of sociale sportinitiatieven in het algemeen? Neem dan contact op met Jamilla Vervoort.