Sportdeelname mensen met een beperking in 8 factsheets
De sportdeelname van mensen met een beperking blijft vaak achter. Onder verschillende doelgroepen is verschil te zien in sportdeelname, motieven en belemmeringen, stimulansen en manieren om de doelgroep te bereiken. Het Mulier Instituut en Kenniscentrum Sport & Bewegen zetten de feiten en cijfers op een rij in acht factsheets.
De factsheets zijn ingedeeld naar mensen met een chronische aandoening, lichamelijke beperking, verstandelijke beperking, gedragsproblemen en/of autisme, niet-aangeboren hersenletsel (NAH), kinderen met een beperking, visuele beperking en auditieve beperking. In de factsheets vind je:
- kennis over sportdeelname
- praktische tips voor elke doelgroep
- een overzicht hoe en waar je de doelgroep het beste kunt bereiken
- relevante en actuele bronnen
Sportdeelname mensen met een beperking
Wat kun je binnen de gemeente doen om mensen met een beperking te stimuleren en faciliteren om te sporten en bewegen? Lees hoe je met de tool ‘Scan & Match’ vraag en aanbod in beeld kunt brengen en beleid versterken. Lees meer over scan & match.
‘Inclusief sporten’ is een belangrijk politiek thema. Maar hoe is het sport- en beweegaanbod vandaag de dag georganiseerd voor mensen met een beperking? Het Mulier Instituut deed onderzoek. Lees meer over sportaanbod.
Alle factsheets op een rij
De factsheets van sport en bewegen voor mensen met een beperking zijn te downloaden via de Kennisbank sport en bewegen:
- Factsheet auditieve beperking (2022)
- Factsheet chronische aandoening (2022)
- Factsheet lichamelijke beperking (2022)
- Factsheet visuele beperking (2022)
- Factsheet verstandelijke beperking (2019)
- Factsheet gedragsproblemen en autisme spectrum (2017)
- Factsheet kinderen met een beperking (2017)
- Factsheet Niet Aangeboren Hersenletsel (2017)
Een aantal tips uit de factsheets
- Woonvoorzieningen voor mensen met een verstandelijke beperking ervaren belemmeringen om vervoer naar een sportactiviteit te organiseren. Aanbod op locatie kan een oplossing zijn. Lees ook welke motieven en belemmeringen mensen met een verstandelijke handicap ervaren bij het sporten en bewegen. Mét tips voor de praktijk. En bekijk hoe je sportdeelname voor mensen met een verstandelijke beperking stimuleert.
- Maak bij mensen met een lichamelijke beperking goed onderscheid tussen een motorische, visuele of auditieve beperking. Let er bij mensen met een visuele beperking op dat er geen losse spullen op de grond liggen. Laat bij mensen met een auditieve beperking vooraf beeldmateriaal zien van de sport- of beweegoefening. Lees welke motieven en belemmeringen mensen met een lichamelijke beperking ervaren bij het sporten en bewegen. Mét tips voor de praktijk. En: daarom is bewegen voor deze groep zinvol.
- De betekenis van sport is voor elk kind met gedragsproblemen anders en kan ook negatieve ervaringen opleveren. Bijvoorbeeld wanneer iemand ADHD heeft en frustratie bij de sport- of beweegactiviteit ervaart. Lees meer over de kracht van sport voor kinderen met gedragsproblemen. En bekijk de tips voor trainers van kinderen met autisme.
- Voor mensen met een chronische aandoening is advies, ondersteuning en doorverwijzing vanuit de gezondheidszorg belangrijk. Een buurtsportcoach kan hierbij helpen. Bekijk tips voor goede samenwerking tussen de buurtsportcoach en de gezondheidszorg. En lees welke motieven en belemmeringen mensen met een chronische aandoening ervaren bij het sporten en bewegen. Mét tips voor de praktijk.
- Mensen met niet-aangeboren hersenletsel (NAH) kunnen baat hebben bij sport en bewegen omdat dit het herstel kan bevorderen. Zorg voor een prikkelarme omgeving en focus op wat ze nog wel kunnen. Lees verder over wat sport kan betekenen voor mensen met niet aangeboren hersenletsel.
- Kinderen met een beperking kun je het beste bereiken door aan te sluiten bij locaties en voorzieningen waar zij gebruik van maken. Denk aan het speciaal onderwijs, de huisarts, het sociaal wijkteam, buurtsportcoaches, de Wmo of instanties die hulpmiddelen regelen (zoals een rolstoel).