Spring naar content

Venlo inspireert: buitenspelen met een beweeggame

Hoe krijg je kinderen zover om buiten te spelen? Team Venlo.fit van de gemeente Venlo ontwierp de beweeggame ‘Power Out’, die met spannende missies en uitdagende opdrachten buitenspelen stimuleert. In dit artikel lees je hoe deze beweeggame werkt en leer je hoe je zelf een soortgelijke game ontwikkelt.

Minder buitenspelen

Buitenspelen is goed voor de gezondheid, vergroot plezier, stimuleert sociale interactie en zorgt voor maatschappelijke betrokkenheid[1]. Toch daalt het aantal kinderen dat buiten speelt. Meer dan 400.000 kinderen in Nederland spelen nooit of bijna nooit buiten in hun vrije tijd[2]. De gemeente Venlo streeft naar gezonde en actieve kinderen en stimuleert daarom buitenspelen. Venlo.fit voerde in dit kader veel gesprekken en hield een enquête onder 200 kinderen (4 tot en met 12 jaar) en hun ouders. Hieruit blijkt dat er minder Venlose kinderen zijn die 10 uur of meer in de week buitenspelen in vergelijking met het landelijk gemiddelde. Zij geven regelmatig de voorkeur aan digitale spelletjes in plaats van buitenspelen[3].

Co-creatie met kinderen

De sportconsulenten van Venlo.fit – een afdeling van de gemeente Venlo – zoeken naar nieuwe manieren om kinderen te stimuleren meer te bewegen. Venlo.fit organiseerde brainstormsessies over buitenspelen waarin kinderen hun wensen en behoeften vertelden. Dit gebruikt Venlo.fit als leidraad voor een oplossing om meer kinderen naar buiten te krijgen. Een van de kinderen tijdens de brainstorm: “Waarom kan de gemeente niet alle internet in de stad uitzetten, dan komen alle kinderen tenminste weer naar buiten.” Dit leidde uiteindelijk tot een buitenspeelgame: Power Out.

Hoe werkt Power Out?

Power Out is een interactieve beweeggame die kinderen spelen met hun smartphone. Het zet de aantrekkingskracht van gamen in om kinderen naar buiten te krijgen. In de game worden kinderen via gps meegenomen op een spannende reis door de wijk, waar ze samen met vrienden missies aangaan en uitdagende opdrachten uitvoeren. De opdrachten bestaan uit fysieke uitdagingen, quizvragen, puzzels en raadsels. Hierdoor bewegen ze niet alleen meer, maar werken ze ook samen aan hun creativiteit en kennis door doelen te behalen.

Tutorial: testen van de game

Power Out werd twee keer getest bij ongeveer 100 kinderen. Tijdens een testmoment speelden kinderen de game in kleine groepjes. Na het spelen vulden kinderen een gevalideerde vragenlijst in en werd het gesprek aangegaan om feedback te verzamelen[4]. Kinderen vonden het leuk omdat ze veel moesten samenwerken en ze de opdrachten uitdagend vonden. Het spelen van Power Out duurt 45 minuten tot een uur. Daarbij zijn de loopafstand en hartslag gemeten met een smartwatch. Hieruit bleek dat de kinderen bijna 4 kilometer aflegden. Dat duidt op een matig intensieve activiteit, wat bijdraagt aan het behalen van de beweegrichtlijnen. Ook waren er gedurende het spel intensievere fysieke opdrachten (zoals een minuut hangen aan een klimrek) en laag fysiek intensieve schrijf- en denkmissies (zoals rekensommen).

Bouw je eigen game

Het zelf ontwerpen van een game bleek voor de sportconsulenten eenvoudiger dan gedacht. Je hebt weinig technische vaardigheden nodig. Hier zijn vijf tips van Venlo.fit die je kunnen helpen om beweeggames en -apps in te zetten in jouw gemeente:  

  1. Bepaal eerst de doelen die je wilt bereiken. Oriënteer daarna op de platforms voor gamification. Met bestaande platforms zoals Seppo en MissieMaster kun je eenvoudig zelf beweeggames ontwerpen. Laat je goed informeren en weeg af welk platform het beste is om jouw doelen te behalen en doelgroep te bereiken.
  2. Zorg in de game voor ontwerp-elementen die de doelgroep betrokken houden bij het spelen. Uit een overzichtsstudie van de Wageningen Universiteit & Research naar deze elementen blijkt dat een aantrekkelijke verhaallijn, uitdagende opdrachten met een tijdslimiet en een beloningssysteem in de vorm van punten, levels en badges kunnen zorgen voor een hoge gebruikersbetrokkenheid[5].
  3. Durf te experimenteren en test je game meerdere malen bij de doelgroep. Vraag de doelgroep om feedback en laat hen meedenken over het ontwerp van de game, zoals het verzinnen van opdrachten of een verhaallijn.
  4. Stimuleer samenwerken in je game. Kinderen gaven aan de game vooral leuk te vinden omdat ze opdrachten samen moesten doen met andere kinderen. Laat kinderen in teams spelen en verzin opdrachten die samenwerking bevorderen.
  5. Zorg voor een veilige route waarbij drukke wegen worden vermeden. Maak kinderen erop attent dat ze goed op het verkeer moeten letten. Betrek eventueel ouders en kinderen bij het maken van een route.

Meer naar buiten

Power Out nodigt alle kinderen en ouders uit om minder binnen te gamen en te ervaren hoe leuk buitenspelen is. Met dit project wil Venlo toewerken naar gezonde en actieve kinderen en naar hechtere en meer betrokken lokale partners. De communicatie verloopt voornamelijk via basisscholen in Venlo. Andere kanalen om de doelgroep rechtstreeks te bereiken, zijn populaire socialmediaplatforms. In de zomervakantie van 2024 kunnen kinderen uit vier wijken in Venlo gamen en buitenspelen tegelijk. Dan wordt Power Out definitief geïmplementeerd en gemonitord.

Bronnen

  1. Iyer, V., Enthoven, C., Klaver, C., Mulder, E., & Soeterbroek, A. (2021). Natuurlijk naar buiten!. Tsg, 99(3), 125.
  2. Verian  (2024). Onderzoek buitenspelen 2024. Een onderzoek onder ouders en kinderen. Verian in opdracht van Jantje Beton. Geraadpleegd op 14-05-2024: rapport-buitenspelen-kinderen-jantje-beton-2024.pdf
  3. Gemeente Venlo. (2022). Factsheet buitenspeelgedrag Venlo. 
  4. Wiebe, E. N., Lamb, A., Hardy, M., & Sharek, D. (2014). Measuring engagement in video game-based environments: Investigation of the User Engagement Scale. Computers in Human Behavior, 32, 123-132.
  5. Schwarz, A., Winkens, L. H., de Vet, E., Ossendrijver, D., Bouwsema, K., & Simons, M. (2023). Design features associated with engagement in mobile health physical activity interventions among youth: systematic review of qualitative and quantitative studies. JMIR mHealth and uHealth, 11, e40898.