Spring naar content

Wet- en regelgeving voor pedagogisch medewerkers in de gymzaal

Veel kinderopvangorganisaties hebben beschikking over een gymzaal, vaak is dat inclusief gymtoestellen. Maar wat mag je als pedagogisch medewerker wel gebruiken en wat niet? Wanneer ben je bevoegd om met deze toestellen aan de slag te gaan? Wat op dit gebied de regels zijn, lees je in dit artikel.

Om maar meteen met de deur in huis te vallen: er is geen directe wet- en regelgeving voor specifieke bevoegdheden van pedagogisch medewerkers bij het gebruik van gymzalen en/of gymtoestellen vanuit een kinderopvangorganisatie. Als gevolg leven er dan ook veel vragen over in de praktijk: wat mag nu wel en wat niet? Binnen de kinderopvang gelden de reguliere kwalificatie-eisen aan pedagogisch medewerkers zoals die altijd gelden tijdens bso/kinderopvang. Deze kwalificatie-eisen zijn beschreven in de Bijlage 13 Cao Kinderopvang 2024 – Kwalificatie-eisen.

Beleid en afspraken 

Het is dus aan de kinderopvangorganisaties zelf om beleid en de regels rondom het gebruik van de gymzalen op te stellen. Ga je hiermee aan de slag, neem dan het volgende op in dit beleid: 

  • Werk niet met klassieke gymtoestellen zoals ringen, kasten, bok, brug en balk. Deze worden vaak in het turnen gebruikt en zijn risicovol om onbevoegd te gebruiken. 
  • Materialen die meer richting speeltoestellen gaan, denk aan hoepels, pionnen en banken kunnen wel gebruikt worden. Let er dan wel goed op dat alle toestellen en materialen de juiste keuring hebben. Meer informatie over onderhoud, vervanging en vernieuwing van gymtoestellen lees je in de factsheet huisvesting van de KVLO. 

Naast het opstellen van beleid binnen de organisatie, is het ook verstandig om afspraken te maken met de eigenaar/exploitant van de gymzaal. Verwerk deze afspraken vervolgens in een officiële gebruikersovereenkomst. Meer informatie hierover vind je op de website van de KVLO

Wanneer wel bevoegd? 

Er zijn een aantal uitzonderingen om wel met gymtoestellen te werken in de kinderopvang. Mbo of hbo opleidingen Sport en Bewegen kwalificeren om te werken in de buitenschoolse opvang. Afhankelijk van de afstudeerrichting, kun je met deze diploma’s ook de bevoegdheid voor het werken met gymtoestellen hebben. Het is alleen niet zo dat deze diploma’s per definitie bevoegdheid geven om met gymtoestellen te werken. Vraag het daarom voor de zekerheid na bij de opleiding. Ook is er wet- en regelgeving rondom bevoegdheden in het bewegingsonderwijs op de basisschool. Deze vind je terug in het artikel Wettelijke richtlijnen voor bewegingsonderwijs van basisschool tot mbo.

Wat als het mis gaat? 

Natuurlijk hoop je dat het nooit mis gaat. Maar mocht er iets mis gaan in de gymzaal terwijl een pedagogisch medewerker hier de verantwoordelijkheid heeft, dan zal een rechter uiteindelijk toetsen wie welke rol heeft gespeeld en eventueel nalatig is geweest. 

Stimuleren van bewegen in de kinderopvang

Wil je meer informatie en inspiratie rondom het stimuleren van bewegen in de kinderopvang? Hieronder vind je een overzicht van tools van Kenniscentrum Sport & Bewegen die je kunt inzetten.

Mini-learning motorische ontwikkeling

In de Mini-learning motorische ontwikkeling leer je in 30 tot 40 minuten over het belang van bewegen voor een goede motorische ontwikkeling. Ook ontvang je praktische handvatten voor in de praktijk.  Je kunt de Beweegspelletjes en/of Praatplaten kosteloos aanvragen na het volgen van de mini-learning.

Zie in deze video hoe KinderRijk de mini-learning motorische ontwikkeling inzet.

Beweegbeleid

Het Beweegbeleid kinderopvang helpt jou met de eerste stappen naar het verankeren van bewegen in het organisatiebeleid. Je kunt aan de slag met de nodige achtergrondinformatie over het belang van bewegen en het creëren van draagvlak. Thema’s als ‘invulling geven aan het aanbod’ en ‘borging’ komen ook aan bod. Verder vind je een concreet stappenplan en twee handige instrumenten voor de praktische vertaling naar een beweegbeleid.

Toolkit buitenspelen 

De Toolkit Buitenspelen biedt kennis, praktische tips en praktijkvoorbeelden om buitenspelen te stimuleren. Je krijgt feiten en cijfers. Ook leer je alles over:

  • de hardware (fysieke speelplekken, outdoor fitness, groen);
  • de software (interventies, beweegprogramma’s, activiteiten);
  • de orgware (professionals, ouders, maatschappelijke partners, onderwijs, kinderopvang, gemeente) van buitenspelen. 

Tot slot komt ook inclusief buitenspelen aan bod. Waar je ook werkt: elke professional die in contact is met jonge kinderen en ouders, kan vanuit zijn of haar functie bijdragen om buitenspelen hoog op de agenda te krijgen.