Spring naar content

Vraag gamen

Er is, voor zover bij Topsport Topics bekend, geen direct wetenschappelijk onderzoek gepubliceerd over de invloed van gamen op het herstel van sporters. Het is dus onbekend of spelers slechter, beter of net zo goed herstellen wanneer ze veel gamen. Ook is niet bekend in hoeverre gamen de voorbereiding en prestaties van sporters op training en wedstrijden beïnvloedt. Op basis van de literatuur kunnen dus geen concrete aanbevelingen voor gamegebruik bij toptennissers worden gedaan. Er is daarentegen veel onderzoek gedaan naar algemene effecten van gamen, waaruit indirect mogelijke consequenties van gamen op herstel en voorbereiding kunnen worden afgeleid.

Herstel

Als sporters ’s avonds gamen of met hun mobiele telefoon spelen kan dit het herstel beïnvloeden, doordat ze mogelijk moeilijk in slaap kunnen vallen [1]. Daarnaast zou gamen het herstel van verschillende spieren in de nek en schouders tegen kunnen gaan. Bij gamen spannen spelers deze spieren namelijk voortdurend aan. Een recent onderzoek in jeugdsporters laat zien dat meer dan drie uur per dag gamen het risico op pijn in spieren en gewrichten verhoogt met 39 procent [2]. Hoewel een directe relatie tussen gamen en herstel niet is aangetoond, klinkt het op basis van bovenstaande aannemelijk dat (langdurig) gamen gevolgen heeft voor het herstel van spelers.

Voorbereiding en prestatie

Gamen heeft positieve effecten op cognitief functioneren, aandacht, ruimtelijk inzicht en werkgeheugen, maar kan ook leiden tot sociaal isolement en school- of werkprestaties verslechteren [3, 4, 5, 6]. Het effect van gamen is afhankelijk van verschillende factoren zoals het soort videogame, het aantal uren dat eraan besteed wordt en individuele kenmerken van de persoon [5].

Gewelddadige videogames kunnen leiden tot agressief gedrag en agressieve gedachten op zowel korte- als lange termijn [7, 8, 9]. Ook kunnen gewelddadige games de fysiologische arousal (bloedruk en hartslag) verhogen, dit effect verdwijnt echter snel na het spelen [8,9]. Mogelijk hebben deze effecten ook gevolgen voor in hoeverre spelers klaar zijn voor een training/wedstrijd en hoe ze presteren. Dit is echter op basis van de huidige literatuur niet te stellen. Uit eerder onderzoek is wel gebleken dat telefoongebruik (social media) vlak voor de wedstrijd de concentratie tijdens de wedstrijd kan verstoren. Of de prestatie hierdoor achteruitgaat is niet met zekerheid te zeggen, dit lijkt echter voor de hand te liggen.

Bronnen

  1. Knufinke M, Nieuwenhuys A, Geurts SA, Coenen AM, Kompier MA (2017) Self-reported sleep quantity, quality and sleep hygiene in elite athletes. J. Sleep Res., 27(1): 78-85
  2. Sekiguchi T, Hagiwara Y, Momma H, Tsuchiya M, Kuroki K, Kanazawa K, Itoi E (2018) Excessive game playing is associated with musculoskeletal pain among youth athletes: a cross-sectional study in Miyagi prefecture. J. Sports Sci., 36(16): 1801-1807
  3. Powers KL, Brooks PJ, Aldrich NJ, Palladino MA, Alfieri L (2013) Effects of video-game play on information processing: a meta-analytic investigation. Psychon. Bull. Rev, 20(6): 1055-1079
  4. Momi D, Smeralda C, Sprugnoli G, Ferrone S, Rossi S, Rossi A, Santarnecchi E (2018) Acute and long-lasting cortical thickness changes following intensive first-person action videogame practice. Behav. Brain. Res., 353: 62-73
  5. Palaus M, Marron EM, Viejo-Sobera R, Redolar-Ripoll D (2017) Neural basis of video gaming: A systematic review. Front. Hum. Neurosci., 11: 248
  6. Kuss D, Griffiths M (2012) Internet Gaming Addiction: A Systematic Review of Empirical Research. Int. J. Ment. Health Addict., 10(2): 278-296
  7. Greitemeyer T, Mügge DO (2014) Video games do affect social outcomes: A meta-analytic review of the effects of violent and prosocial video game play. Pers. Soc. Psychol. Bull., 40(5): 578-589
  8. Anderson CA, Shibuya A, Ihori N, Swing EL, Bushman BJ, Sakamoto A, Rothstein HR, Saleem M (2010) Violent video game effects on aggression, empathy, and prosocial behavior in Eastern and Western countries: A meta-analytic review. Psychol. Bull., 136(2): 151-173
  9. Barlett C, Branch O, Rodeheffer C, Harris R (2009) How long do the short‐term violent video game effects last? Aggress. Behav., 35(3): 225-236